Helaas is dit blog niet meer actief.

Voor cursussen met PanPastel verwijs ik je naar

dinsdag 10 december 2013

Stempelplaatjes inkleuren, zo doe je dat!

Hallo, 

vandaag laat ik jullie hier stap voor stap zien hoe ik met PanPastel mijn stempelplaatjes inkleur. Omdat ik op dit moment weer eens niet thuis ben, kan ik van de ingekleurde afdruk geen kaart maken, maar die komt er nog aan. 


Iedereen is wel nieuwsgierig op welke manier we de pannetjes gebruiken om de stempels te kleuren.  De Panpasteldocenten  en ikzelf hebben al een groot aantal mensen in dit geheim ingewijd en ze laten zien hoe het inkleuren in zijn werk gaat. In mijn beleving is het inkleuren op deze manier de eenvoudigste techniek. Iedereen aan wie ik het leerde had een mooi eindresultaat. 

Stap voor stap tutorial inkleuren
Ik koos voor deze ijsbeertjes van Rose Studio. Begin zelf ook met een eenvoudige stempel, waarin je wat grote kleurvlakken hebt.


Hier zie de gebruikte materialen, de kleurtjes Panpastel, enkele harde synthetische penselen, die van Rayher zijn prima en niet duur.
De stempel is afgedrukt op Terschelling glad aquarelpapier met Archival zwart of Memento.
Verder zie je een waterbrush, met een fijne punt en een witte Molotow acrylmarker.


 Breng de grijze kleur aan op de schaduwplekken, zie foto


Dit plaatje blijft op de zijkant liggen, maar je kunt hier wel zien dat ik de aangezette kleurpoeder verder heb verdeeld het vlak in, gebruik een penseel. Blaas het teveel aan poeder weg, voordat je het verdeelt.


Breng in de donkerste delen extra schaduw en een beetje een vuilbruin kleurtje aan met 280.1, verdeel dit over het vlak. Je ziet een elektrisch gum liggen, daarmee haal ik de kleur weg als hij me niet bevalt of als er vlekken op je papier zitten.


Kleur de neusjes met de twee blauwtinten, 
begin met de donkere en dan de lichte naar de bovenkant van de neus toe.


Blogger is vervelend, ook deze ligt op zijn kant.
Met Magenta breng je in de plooien met een penseel dik de kleurstof aan.


Doop de waterbrush in water en dep het meeste vocht af, neem dan een beetje Panpastel aan de zijkant van het pannetje op, dep weer af en geef de plooien wat diepte door de nu donkerder kleur.


Kleur de ster met geel.


Met een groter penseel (4 of 6) breng je de donkere bruine kleur aan rondom de beertjes, wat meer in de hoeken.
Waaier dit uit naar de buitenkant toe.

 Gebruik de blauwe kleur voor het verder kleuren van de achtergrond, 
meng het ook wat met het eerder aangebrachte bruin.
Kleur de sneeuwvlokken met de waterbrush en blauw en zet er daarna stippen in met de Moltowmarker.
Spray de afbeelding dun met fixatief.


Ik hoop dat een en ander nu duidelijker is.

Wil je zelf ook graag nog extra kneepjes leren, zoals gezichtjes en haren kleuren en er ook nog een andere techniek bij leren, neem eens wat lessen bij mij of een van de andere docenten. 
Boven aan deze pagina staan onder het tabblad Panpastelcursussen alle data en plaatsen.
Samen met de bedenker Raffaela Perego heb ik een speciale inkleurset Raff's Cutie Set ontwikkeld. Hier zie je de kleuren die wij gebruiken.


Wie weet tot ziens op een van de cursussen.
Groet Diny

19 opmerkingen:

ursula Uphof zei

Diny, bedankt voor de tutorial. Ek ben zo blij, aangezien ek geen lessen kan bijwoonen, Zuid Afrika is een end weg...dat help mij zo veel. Ek vind de gum die jij gebruikt interessant, nooit van gehoren, groetjes en een fijne dag. Ursula

martina's kaartjes zei

een heel erg mooi kaartje !
grtjs,martina
x

Elfjesdroom zei

lieve Diny, wat ben ik hier blij mee, doordat ik ik mijn laatste traject zit van de chemo kan ik op dit moment geen workshops volgen dat is te vemoeiend. Anders had ik me allang opgegeven bij een workshop bij doe@ding. Maar het einde is in zicht met goede prognoses dus voor nu ga ik hier mee aan de slag en je zult me vast wel een keer tegenkomen aan de workshop tafel voor de fijne kneepjes. Maar voor nu ga ik hier mee aan de slag.Ik ben hier zeer blij mee, geeft me energie en dat kan ik op dit moment wel gebruiken.....
Lieve groet Elvira

Jeannette zei

wow, dat is heel duidelijk uitgelegd Diny, ik gebruik nog geen pannetjes, maar ben wel erg nieuwgierig en de techniek spreekt me aan, groetjes en ik blijf het volgen hoor, Jeannette

Marian zei

Wat een goede uitleg, zal het bij me vriendin is uitproberen. ( heb nog geen panpastels, twijfel hier over) maar als ik dit ziet wauw wat mooi weer
Groetjes

Miranda zei

Fijn, je uitleg is duidelijk en helder Diny! warme groet, Miranda

anita01 zei

Een heerlijke techniek die al even gedaan werd hoor, maar op deze manier weer heerlijk uit te werken is, grandioos...Je maakt weer vele mensen warm voor de workshop met de pannetjes...☺

Warme groetjes,
Anita

Unknown zei

Dank je wel voor de duidelijke uitleg.
Mag ik nog iets vragen ? Welke penseelnummers kun je het beste bestellen voor het werken op deze manier ???
Dank je wel alvast
Groetjes
Carla

Anita zei

Bedankt voor de uitleg Dinie.
Lijkt zo niet moeilijk, maar wel mooi

Gr. Anita

Ellie Knol zei

Wat een mmoie tutorial zo, had nog nooit gezien dat PP met penseeltjes werd aangebracht.
En Ursula, wat oulik dat jy heeltemal uit Suid-Afrika by ons op die blog kom kyk! As jy iets nie verstaan nie, mag jy my gerus 'n epos stuur!

Gerda zei

Een hele plezante techniek om te doen,en ook verslavend. Ik had reeds al een workshop gevolgd en wist dus hoe het juist moest. Maar die van Diny is heel goed en duidelijk uitgelegd. Dank je wel Diny. Ik denk dat je heel veel personen gelukkig maakt nu.
Groetjes Gerda.

Unknown zei

Bedankt voor de uitleg!

Mieke zei

Whaw, zo mooi gedaan!
En hoe lief is dat afdrukje! Ziet er prachtig uit!

Erica ♥ zei

Geweldig dit en ook heel erg
bruikbaar, veel dank voor het delen
hiervan !
Een fijne en gezellige (knutsel) week gewenst ☺
Grtjsss en liefsss van Erica ☼

renate evres zei

dank je voor deze duidelijke uitleg.

Gerrittina zei

Dank je wel voor de uitleg. Ik ga het zeker een keer proberen.

Gr. GZ

Diny Sprakel zei

Dank jullie voor de fijne reacties.
Carla ik gebruik de penselen 1-2-4-6 van Rayher synthetisch, te koop bij Doeading en Hobbyvision.
Elvira van harte beterschap, Ursula veel succes, dat gum is van het merk Derwent van de kleurpotloden.
groet Diny

roelie zei

super lief dat je dit met ons wil delen diny

goed uitgelegd en duidelijk en het afdrukje ziet er erg mooi uit

hoop nog altijd eens een Ws te kunnen volgen als het wat dichter bei groningen ligt
maar hier kan je even mee oefenen alvast.

lieve gr roelie

Unknown zei

Diny dank je wel voor je reactie
Ik ga achter de penselen aan.
Groetjes
Carla